سلام این وبلاگ هیچ وقت بسته نمیشه ادمینش همیشه عاشق این وبلاگه اما سایتمون فعال تره

سایت ما ایجاد شد کلیک کنید

ما و شما ـــــ

اموزش و خبرهای تکنولوژی

ما و شما ـــــ

اموزش و خبرهای تکنولوژی

سعی بر این داریم که بروز ترین
اخبار را در خدمت شما عزیزان قرار دهیم
باتشکر از انتخاب شما
سعی کنید روزی حداقل 2 دفعه مراجعه کنید
سایت روزانه اپدیت میشود!!!

پیوندها
مهم‌ترین ویژگی‌های تلفن‌های همراه در سال ۲۰۱۵

هر ساله تغییرات مختلفی در دنیای تلفن‌های همراههوشمند به وجود می‌آید و سال ۲۰۱۵ هم از این قاعده مستثنی نیست. امسال هم اتفاقات زیادی در دنیای تکنولوژی رخ داد و محصولات مختلفی با طرح‌های گوناگون راهی بازار شدند. رقابت در بازار تلفن‌های همراه هوشمند بسیار داغ است و شرکت‌های مختلف همیشه محصولات جالبی را راهی بازار می‌کنند.


به ادامه مطلب رجوع کنید با تشکر... 

البته در هر سال یک ویژگی روی تلفن‌های همراه بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد و باعث می‌شود که گوشی‌های مختلف با تاکید روی این ویژگی ساخته شوند. در ادامه به بررسی ویژگی‌هایی می‌پردازیم که در سال ۲۰۱۵ مورد توجه شرکت‌های سازنده‌ی تلفن‌های همراه قرار گرفتند.

طراحی

در سال ۲۰۱۵ بیشتر گوشی‌های پرچم‌دار با بدنه‌ای از جنس فلز و شیشه ساخته شدند. از دیگر ویژگی‌هایی که در زمینه‌ی طراحی مورد توجه شرکت‌ها قرار گرفت می‌توان به فاصله‌‌ی کم صفحه نمایش از لبه‌ها، استفاده از صفحه‌های نمایش ۲٫۵ بعدی، استفاده از لنزهای مسطح برای دوربین و بالابردن استقامت تلفن‌های همراه هوشمند، اشاره کرد.

لبه‌های نازک‌تر

یکی از ویژگی‌هایی که در زمینه‌‌ی طراحی مورد توجه شرکت‌های سازنده‌ی تلفن‌های همراه قرار گرفت، لبه‌های باریک بود. شرکت‌ها سعی کردند که فاصله‌ی صفحه نمایش تا لبه‌های گوشی را کمتر کنند. کمتر شدن فاصله‌‌ی صفحه نمایش از لبه‌ها باعث می‌شد که گوشی ظاهر زیباتری پیدا کند و همچنین قدرت تیم‌سازنده در طراحی را هم به نمایش در می‌آورد. با استفاده از این ویژگی می‌شد صفحه‌های نمایش‌ بزرگ‌تری را در ابعاد جمع و جورتر قرار داد.

صفحه‌‌های نمایش‌ ۲٫۵ بعدی

در تلفن‌های همراه جدید، صفحه نمایش تا لبه‌های گوشی ادامه پیدا می‌کند. صفحه نمایش با رسیدن به لبه‌ها حالت خمیده به خودش می‌گیرد تا کاربران احساس بهتری در زمان کار کردن با گوشی داشته باشند. به این نوع صفحه‌های نمایش‌ ۲٫۵ بعدی گفته می‌شود. استفاده از این صفحه‌های نمایش باعث می‌شود که گوشی ظاهر زیباتری پیدا کند.

صفحه‌های نمایش 2.5D

استفاده از لنزهای مسطح در دوربین‌ها

در چند سال گذشته لنزهایی برای دوربین تلفن‌های همراه در نظر گرفته می‌شد که مسطح نبودند و کمی از بدنه‌ی پشتی گوشی خارج می‌شدند. در سال ۲۰۱۵ از لنزهای جدیدی استفاده شد تا قسمت پشتی گوشی کاملا مسطح باشد. فناوری ساخت لنزهای دوربین روزبه‌روز پیشرفت می‌کند و باعث می‌شود که دوربین‌ها نازک‌تر شوند تا بتوان از آن‌ها به خوبی در بدنه‌‌ی گوشی‌ها استفاده کرد.

شرکت اپل و سایر شرکت‌های سازنده‌ی تلفن‌های همراه هوشمند تمام تلاش خودشان را کرده‌اند تا بتوانند دوربین‌های قرار گرفته روی تلفن‌های همراه را تغییر دهند تا دیگر شاهد برآمدگی در این قسمت نباشیم.

دوربین آیفون 6

گوشی‌های مستحکم‌تر

گوشی‌های مقاوم محصولات جدیدی به شمار نمی‌روند و همیشه محصولاتی وجود دارند که برای کار در شرایط سخت تولید شده‌اند. البته موضوع استحکام کم‌کم نقش پررنگ‌تری را در تمام تلفن‌های همراه هوشمند ایفا خواهد کرد. در سال ۲۰۱۵ بسیاری از شرکت‌ها روی تکنولوژی‌های مختلفی برای قوی‌تر کردن گوشی‌های خودشان کار کردند. شرکت ال‌جی در گوشی G Flexپوششی قرار داد که به شکل خودکار ترمیم می‌شد. البته ال‌جی در گوشی V10 از فریم استیل ضدزنگ استفاده کرده تا در شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت بیشتری داشته باشد.

گوشی v10 شرکت ال جی

شرکت موتورولا در گوشی DROID Turbo 2 از صفحه‌های نمایش‌ نشکن استفاده کرد. حتی درآزمایش‌هایی که روی این گوشی صورت گرفت، مشخص شد که صفحه نمایش آن واقعا در برابر ضربه مقاوم است. ایده‌ی صفحه‌های نمایش نشکن در آینده روی تلفن‌های همراه بیشتری مشاهده خواهد شد.

صفحه نمایش نشکن Droid Turbo 2

البته گوشی‌های مقاوم چندان مورد توجه کاربران قرار نگرفته‌اند و محصولاتی که با بدنه‌ای از جنس فلز و شیشه ساخته شده‌اند، بیشتر نظر کاربران را به سمت خودشان جلب کرده‌اند. البته بیشتر محصولاتی که به‌تازگی راهی بازار شده‌اند، ضد آب هستند و از صفحه‌های نمایشی با محافظ Gorilla Glass در آن‌ها استفاده شده است.

سخت‌افزار

پیشرفت سخت‌افزاری در تلفن‌های همراه، اتفاقی است که هر ساله رخ می‌دهد. امسال شاهد اضافه شدن ویژگی‌های سخت‌افزاری جدیدی به تلفن‌های همراه هوشمند بودیم که تجربه‌ی بهتری را به کاربران منتقل می‌کردند. اضافه شدن سنسور تشخیص اثر انگشت روی گوشی‌های مختلف از جمله اتفاقاتی بود که در سال ۲۰۱۵ شاهد آن بودیم. البته از تراشه‌های ۶۴ بیتی، رم بیشتر و صفحه نمایش‌های 4K هم در تلفن‌های همراه هوشمند بیشتری استفاده شد.

تراشه های 64 بیتی موبایل

سنسور تشخیص اثر انگشت و سنسور اسکن چشم

اپل در آیفون 5s سنسور تشخیص اثر انگشت را معرفی کرد و در طول سال‌های بعد این سنسور در گوشی‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفت. کاربران با استفاده از سنسور تشخیص اثر انگشت می‌توانستند قفل گوشی را باز کنند یا خریدهای مختلف انجام دهند. قابلیت سنسور تشخیص اثر انگشت هم در گوشی‌های اندرویدی به کار رفت و کاربران بیشتری می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند. حتی این سنسور در گوشی‌های میان‌رده و ارزان قیمت هم قرار خواهد گرفت.

سنسور تشخیص اثر انگشت

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که روی تلفن‌های همراه هوشمند به کار رفت،‌ سنسور اسکن چشم بود که توسطمایکروسافت معرفی شد. البته این قابلیت قبلا در برخی گوشی‌های اندرویدی مانند Grand S3 شرکت ZTE و NX F-40G شرکت فوجیتسو قرار داشت.

دو تلفن همراه لومیا 950 و لومیا 950XL اولین محصولاتی به شمار می‌روند که به شکل خاص با این ویژگی ساخته شده‌اند. سنسور اسکن تشخیص چشم روی دوربین جلوی گوشی قرار گرفته و با استفاده از اشعه‌ی مادون قرمز چشم کاربر را اسکن میکند.

سنسور تشخیص چشم

به احتمال زیاد در آینده از سنسور اسکن چشم روی گوشی‌های اندرویدی هم بیشتر استفاده خواهد شد.

عکاسی بهتر با تلفن‌های همراه

در سال ۲۰۱۵ تلفن‌های همراهی راهی بازار شدند که دوربین آن‌ها از دو لنز، سنسور طیف رنگ، فوکووس خودکار لیزری و تنظیمات دستی پشتیبانی می‌کردند؛ اما برای بسیاری از کاربران این سوال پیش می‌آید که این ویژگی‌ها باعث بهتر شدن کیفیت تصاویر می‌شود یا خیر؟ در حالی که این ویژگی‌ها در تلفن‌های همراه گوناگون تاثیرات مختلفی را روی عکس می‌گذارند، باعث می‌شوند که کیفیت تصاویر بالاتر برود.

سیستم فوکووس لیزری باعث شد که کاربران در شرایط مختلف بتوانند بهتر عکاسی کنند. وجود یک دوربین با دو لنز فعلا فراگیر نشده، اما شرکت ال‌جی در گوشی V10 این ویژگی را به نمایش درآورده است. دوربین گوشی V10 دو لنز دارد که میزان زاویه‌ی دید آن‌ها متفاوت است و کاربران در شرایط مختلف از آن‌ها استفاده خواهند کرد.

همانند فوکووس لیزری، استفاده از سنسور طیف رنگ هم می‌تواند یکی از ویژگی‌هایی باشد که سال آینده در گوشی‌های بیشتری آن‌ها را مشاهده خواهیم کرد. ال‌جی از این قابلیت در گوشی‌های V10 و G4 استفاده کرده و باعث شده تصاویر با رنگ‌های طبیعی‌تری ثبت شوند. البته مهم‌ترین ویژگی دوربین گوشی G4 داشتن تنظیمات دستی است. کاربران می‌توانند با مراجعه به تنظیمات دستی تغییراتی را در دوربین به وجود بیاورند که باعث می‌شوند عکس‌های بهتری ثبت شود.

دوربین گوشی G4

در سال ۲۰۱۵ شرکت سونی گوشی‌های سری Z5 را با دوربین‌های ۲۳ مگاپیکسلی راهی بازار کرد. سونی از سنسورهای IMX 230 ساخته‌‌ی خودش در این گوشی‌ها استفاده کرده است. این احتمال وجود دارد که در سال ۲۰۱۶ محصولات بیشتری با سنسورهای IMX 230 سونی راهی بازار شوند.

البته زمانی که درباره‌ی دوربین به‌کار رفته در تلفن‌های همراه هوشمند حرف می‌زنیم، نمی‌توانیم از کنار گوشی‌های لومیا عبور کنیم. مایکروسافت به دلیل اینکه کاربران در محیط‌های تاریک و کم‌نور بتوانند عکس‌های خوبی ثبت کنند، از فلش سه‌گانه در آن‌ها استفاده کرده بود.

دوربین گوشی‌ های لومیا

در حالی که فعلا گوشی‌های کمی با فلش دوگانه راهی بازار شده‌اند، این احتمال وجود دارد که محصولاتی با سه فلش LED در اختیار کاربران قرار بگیرند.

تراشه‌های ۶۴ بیتی و ۴ گیگابایت رم

بعد از اینکه شرکت اپل از تراشه‌های ۶۴ بیتی در تلفن‌های همراه خودش استفاده کرد، گوشی‌هایاندرویدی و ویندوزی هم با تراشه‌های ۶۴ بیتی راهی بازار شدند. بیشتر گوشی‌هایی که در سال ۲۰۱۵ عرضه شدند از تراشه‌های ۶۴ بیتی استفاده می‌کردند. شرکت‌هایی مانند کوالکام و مدیاتک هم تراشه‌های ۶۴ بیتی برای رده‌های مختلف تلفن‌های همراه تولید کرده‌اند. البته در این میان شرکت‌های سامسونگ و هوآوی هم با تراشه‌های اگزینوس و Kirin وارد بازار تراشه‌های موبایل شده‌اند و توانسته‌اند محصولات خوبی را هم راهی بازار کنند. در حالی که از پردازنده‌های هشته‌ای در محصولات مختلف بازار استفاده می‌شود، شرکت کوالکام تصمیم گرفته اسنپ‌دراگون ۸۲۰ را با چهار هسته راهی بازار کند.

شرکت‌های اپل و گوگل توانسته‌اند سیستم‌‌های عامل‌ خودشان را به شکل بسیار خوبی با تراشه‌های ۶۴ بیتی هماهنگ کنند. استفاده از معماری ۶۴ بیتی باعث شده که سرعت دستگاه‌ها افزایش پیدا کند.

البته برای اجرای چند برنامه به شکل همزمان به رم بیشتر نیاز است. به همین دلیل سامسونگ در گوشیگلکسی نوت ۵ از ۴ گیگابایت رم استفاده کرد. بسیاری از محصولات دیگر هم از ۲ یا ۳ گیگابایت رم استفاده می‌کنند. به همین دلیل اصلا جای تعجب نیست که در سال آینده تلفن‌های همراه هوشمندی راهی بازار شوند که ۶ یا ۸ گیگابایت رم داشته باشند.

صفحه‌های نمایش 4K

در اوایل سال ۲۰۱۴ بود که شایعات ساخت صفحه‌‌های نمایش‌ 4K برای تلفن‌های همراه به گوش رسید. شرکت‌هایی مانند سامسونگ و شارپ در حال ساخت صفحه‌های نمایشی با این کیفیت بودند تا از آن‌ها در تلفن‌های همراهی که در سال ۲۰۱۶ راهی بازار می‌شوند، استفاده شود. شرکت شارپ در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۵ یک صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی با کیفیت Ultra HD را معرفی کرد.

تا این لحظه محصولات مختلفی با دقت تصویر ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسل راهی بازار شده‌اند، اما همچنان صفحه‌های نمایش‌ با کیفیت Full HD بهترین گزینه برای تلفن‌های همراه هوشمند به شمار می‌روند.

چند ماه پیش شرکت سونی گوشی Z5 Premium را با صفحه نمایش 4K معرفی کرد. البته محیط سیستم‌عامل این گوشی با کیفیت Full HD به نمایش در می‌آید. شاید در آینده شرکت‌های سازنده‌ی تلفن‌های همراه از صفحه‌های نمایش‌ 4K در گوشی‌های خودشان استفاده کنند. البته استفاده از صفحه‌های نمایش 4K باعث می‌شود که باتری بیشتری مصرف شود و همچنین پردازنده‌ی گوشی هم گرمای بیشتری تولید خواهد کرد.

استفاده از صفحه‌های نمایش 4K باعث می‌شود که بتوان از تلفن‌های همراه هوشمند در حوزه‌های واقعیت مجازی هم استفاده کرد.

رابط کاربری

تشخیص میزان فشار وارد شده به صفحه نمایش

شرکت اپل برای اولین‌بار قابلیت Force Touch را در ساعت هوشمند خودش معرفی کرد. قبل از اینکهآیفون 6s راهی بازار شود، شایعات درباره‌ی به‌کار رفتن صفحه نمایش حساس به فشار در این محصول شنیده شده بود. همین موضوع باعث شد شرکتهوآوی از صفحه‌های نمایش‌ حساس به فشار در Mate Sاستفاده کند.

استفاده از صفحه‌های نمایش‌ حساس به فشار باعث می‌شود کاربران بتوانند کارهای مختلفی را با گوشی خودشان انجام دهند.

براساس صحبت‌های شرکت تولید کننده‌ی لمس سه‌بعدی (3D Touch) در گوشی‌های آیفون، این قابلیت تا سه سال دیگر به شکل معمول در محصولات مختلف قرار می‌گیرد. همچنین باید برنامه‌های مختلفی ساخته شوند که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.

3D Touch در آیفون

دستیارهای صوتی

شرکت گوگل با دستیار صوتی Google Now و شرکت اپل هم با دستیار صوتی سیری فصل جدیدی از کنترل تلفن‌های همراه را برای کاربران به وجود آوردند. شرکت مایکروسافت هم با دستیار صوتی کورتانا موفق عمل کرد و توانست آن را در محصولات مختلف خودش قرار دهد.

دستیارهای صوتی می‌توانند به سوال‌های کاربران پاسخ دهند و هر روز هم با پیشرفت‌های مختلف مواجه می‌شوند.

دستیار صوتی

این احتمال وجود دارد که در سال‌های آینده شاهد عرضه‌ی برنامه‌های دستیار صوتی دیگری از طرف شرکت‌های مختلف باشیم که روی تلفن‌های همراه نصب می‌شوند.

نتیجه‌گیری

در سال ۲۰۱۵ محصولات خوب و بد زیادی راهی بازار شدند. تلفن‌های همراه هوشمند از نظر طراحی، سخت‌افزار و تنوع با پیشرفت‌های خوبی مواجه شدند و توانستند تجربه‌ی کاربری قابل قبولی را به کاربران منتقل کنند. رقابت در بازار شلوغ تلفن‌های همراه بسیار سخت است، اما شرکت‌های مختلف محصولات جالبی را راهی بازار می‌کنند و به احتمال زیاد این روند در سال ۲۰۱۶ هم ادامه دارد. در حالی که هنوز وارد سال ۲۰۱۶ نشدیم، شایعه‌های مختلفی درباره‌ی گوشی‌هایگلکسی S7 و آیفون 7 منتشر شده که به احتمال زیاد هیجان‌انگیزترین محصولات سال آینده خواهند بود

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی